We wtorek 6 września Ministerstwo Infrastruktury wydało oświadczenie, w którym odniosło się do doniesień prasowych o zmianie pierwszeństwa na przejazdach rowerowych.

 

Na początku tygodnia media obiegły niepokojące kierowców komunikaty: ​​„Minister Adamczyk po cichu odebrał rowerzystom pierwszeństwo przed przejazdami rowerowymi”, „Rowerzyści nie mają pierwszeństwa na przejazdach”, „Koniec pierwszeństwa rowerzystów” – grzmiały nagłówki.

 

Sprostowanie Ministerstwa Infrastruktury

 

W ministerialnym dementi czytamy, że zmiana przepisów odbyła się z zachowaniem zasad legislacyjnych, a sama nowelizacja miała na celu zapewnienie zgodności rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych z ustawą Prawo o ruchu drogowym (aktem prawnym wyższego rzędu). Zmiana rozporządzenia nastąpiła w wyniku sugestii przekazanych przez Rządowe Centrum Legislacji.

 

Jakie zasady obowiązywały do tej pory na przejazdach rowerowych?

 

Przed aktualizacją rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych kierujący pojazdem zbliżający się do przejazdu rowerowego był obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się na przejeździe lub na niego wjeżdżających.

 

Jakie zasady obowiązują kierowców na przejazdach rowerowych?

 

Obecnie kierujący pojazdem zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (np. deskorolką) oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.

 

Czym jest szczególna ostrożność?

 

Według definicji zawartej w Prawie o ruchu drogowym szczególna ostrożność to taki rodzaj ostrożności, która polega na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

 

Co zmiana przepisów oznacza dla kierowców?

 

Przypomnijmy, że od czerwca ubiegłego roku kierowca musi ustąpić pierwszeństwa pieszym na przejazdach. A co z pozostałymi grupami uczestników ruchu?

Rowerzyści i uczestnicy ruchu drogowego poruszający się przy pomocy UTO zarówno obecnie, jak i przed nowelizacją, nie mieli pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy. To oznacza, że kierowca powinien zachować szczególną ostrożność, a nie że ma obowiązek zatrzymać się, gdy dostrzeże rower na horyzoncie.